Groep 3 en 4: Doe mee met Imani

Groep 3 en 4: Doe mee met Imani

Wij maken kennis met Imani. Ze is postbode in Waddinxveen, net zoals haar vader vroeger was. Imani heeft een bijzonder koffertje meegenomen. Wat zou daar inzitten?

In deze lessenserie worden met voorwerpen en vervoersmiddelen de verschillen tussen vroeger en nu belicht. Vanuit de vraag ‘hoe kwam een pakje vroeger in Gouda?’ wordt de verbinding gelegd met de lokale omgeving zoals de Winterdijk, Gouda en de Gouwe met daarnaast het jaagpad. De kinderen zoeken dezelfde voorwerpen van vroeger en nu bij elkaar en tekenen routes op een kaart van Waddinxveen naar Gouda.

Het project Doe mee met Imani is bestemd voor leerlingen van de groepen 3 en 4 van het basisonderwijs en kan lesstofvervangend worden gebruikt. Al onderzoekend komen de kinderen in aanraking met de begrippen vroeger en nu en ontdekken ze sporen van vroeger in hun leefomgeving. Zo verbinden ze zich met het erfgoed uit hun directe omgeving. Tevens vergelijken zij afbeeldingen van oude en nieuwe voorwerpen en benoemen de verschillen. Zo heeft de leerkracht de middelen in handen om spelenderwijs de woordenschat van de kinderen verder te vergroten en taal/denkrelaties te leggen.

De lessen staan voor direct gebruik op het digibord klaar in een PowerPoint (te vinden onder ‘Powerpoint Doe mee met Imani’). De bijbehorende verhalen en toelichting voor de leerkracht zijn als PDF’s te downloaden (‘Docentenhandleiding Doe mee met Imani’). Door het gebruik van pictogrammen ziet de leerkracht direct wanneer het boekje gebruikt moet worden.

Aansluitend bij deze lessen wordt de leerkracht uitgenodigd om zelf lessen beeldend, muziek, drama en dans geven. Gebruik daarvoor de Powerpoint Doe mee met Imani + CMK voor de lessen muziek en beeldend, en de Powerpoint Doe mee met Imani Dans & Drama. Voor alle powerpoints zijn docentenhandleidingen gemaakt waarmee iedere leerkracht zonder veel voorbereiding deze lessen kan geven. Toch onzeker? Vraag dan via cultuureducatie@stichtingvonk.nl een op maat gemaakte training aan. 

Het project ‘Doe mee met Imani’ maakt deel uit van de doorgaande erfgoedleerlijn voor groep 1 /m  8 van het basisonderwijs voor de gemeente Waddinxveen. Doel van deze leerlijn is om leerlingen stap voor stap in aanraking te brengen en te verbinden met cultureel erfgoed in hun eigen omgeving. 

Wij wensen jullie veel plezier bij de uitvoering van dit project!

Deze lessen zijn speciaal voor Waddinxveen ontwikkeld door Annemieke Volmer ism Ina Hoeneveld  

Met dank aan: Historisch Genootschap Waddinxveen, Streekarchief Midden-Holland, Natalie Merfort en Marloes Scholte

Docentenhandleiding Doe mee met Imani met CMK
Docentenhandleiding Doe mee met Imani zonder CMK
Docentenhandleiding Dans & Drama
Powerpoint Doe mee met Imani met CMK
Powerpoint Doe mee met Imani zonder CMK 
Powerpoint Doe mee met Imani Dans & Drama